یادداشت

آشنایی با برندون سندرسون و آثار ایشان

به کوشش: مسعود حاجیان و سامان کتال

حتما تا الان نام برندون سندرسون به گوشتان خورده است؛ نویسنده‌ای آمریکایی که به عنوان یکی از محبوب‌ترین‌ها در ژانر علمی تخیلی و فانتزی شناخته می‌شود. شاید تنها آثاری که با شنیدن نام این نویسنده‌ی خوش‌ذوق و با استعداد به ذهنتان می‌آید، مجموعه‌های شاهکار و بی‌نظیر میست‌بورن یا استورم‌لایت باشند، اما نکته‌ی قابل توجه اینه که سندرسون علاوه بر این دو مجموعه چندین و چند مجموعه‌ی دیگر نوشته است که تفاوت‌های بسیاری با یکدیگر داشته و در عین حال همگی قوی و زیبا می‌باشند. در این پست می‌خواهیم به مناسبت تولد این نویسنده‌ی محبوب به معرفی زندگی‌نامه و آثار این نویسنده بپردازیم، پس با ما همراه باشید.

 

زندگی‌نامه و افتخارات

برندون سندرسون متولد 19 دسامبر سال 1975 می‌باشد و در شهر لینکلن (مرکز ایالت نبراسکا) به دنیا آمد. شاید گمان کنید که او از همان بچگی عشق فانتزی بود، اما اشتباه می‌کنید! کتابی که توانست سندرسون را شیفته‌ی این ژانر کند (به حدی که خودش پس از خواندن آن شروع به نوشتن داستان‌های فانتزی برای خودش کند)قاتل اژدها اثر باربارا هامبلی بود. البته اولین کارهای سندرسون (به گفته‌ی خودش) بسیار بد بود، اما او از این کار دست نکشید و با شرکت در کلاس‌های نویسندگی و تمرینات پیاپی، موفق شد سطح خود را به حدی قابل قبول برساند و از آن نیز بالاتر رود. اولین داستان منتشر شده از او، کتاب اِلانتِریس می‌باشد که برنده‌ی جایزه‌ی رمانتیک تایز به عنوان بهترین اثر فانتزی حماسی سال 2005 شد و همچنین از دید سردبیران وب‌گاه بارنز و نوبل، عنوان بهترین کتاب فانتزی همان سال را از آن خود کرد. با اینکه سندرسون با این کار خوش درخشید، نقطه‌ی عطف حرفه‌ی کاری‌اش سه گانه‌ی میست‌بورن بود؛مجموعه‌ای که غوغایی در آن زمان (سال‌های 2006 تا 2008) در ژانر فانتزی حماسی به راه انداخت و توانست هنر سندرسون را به خوبی به تمامی طرفداران این ژانر ثابت کند. موفقیت این اثر به اندازه‌ای بود که بیوه‌ی رابرت جردن برای تکمیل مجموعه‌ی عظیم چرخ زمان (یکی دیگر از شاهکارهای فانتزی حماسی و والا که نویسنده‌ی آن رابرت جوردن به دلیل مرگ نابهنگام خود موفق نشد آن را به اتمام برساند)از سندرسون دعوت کرد و او نیز با پذیرفتن این کار (به این خاطر که مجموعه‌ی چرخ زمان یکی از مشوق‌های اصلی سندرسون از دوران کودکی بوده و به گفته‌ی خودش نکات نویسندگی بسیاری را با خواندن این مجموعه فراگرفته است) به خوبی از عهده‌ی انجامش برآمد و بدین ترتیب با نوشتن سه جلد پایانی چرخ زمان، این مجموعه را با چهارده جلد کتاب اصلی به پایان رساند و همین نیز بر شهرت و محبوبیت او در بین خوانندگان رمان‌های این سبک افزود.
اما نقطه‌ی اوج کارهای سندرسون را می‌توان انتشار کتاب The Way of Kings (اولین جلد از مجموعه‌ی The Stormlight Archive) دانست که در سال 2010 چاپ شد و جوایز زیادی را از آن خود کرد و نمره‌ی بسیار بالایی در گودریدز کسب کرد و هم اکنون مجموعه‌ی استورم‌لایت یکی از بهترین‌های ژانر فانتزی حماسی والا محسوب می‌شود.

سندرسون

آثار و داستان‌ها

خوب، حتما برای خیلی‌هاتون پیش اومده که خواستید کارهای این نویسنده را بخوانید، اما نمی‌دانستید از کجا باید شروع کرد! جالب توجه است که این نویسنده تا الان چیزی حدود سی چهل جلد کتاب (چه داستان کوتاه و چه رمان) منتشر نموده است و همچنان با قدرت سالی حداقل دو سه جلد کتاب منتشر می‌کند!بله،او علاوه بر استعداد و هنرش، ویژگی خوب دیگری نیز دارد که شاید در کمتر نویسنده‌ای به چشم بخورد و آن پرکار بودن می‌باشد. حالا می‌خواهیم آثار این نویسنده را به صورت کامل بررسی کرده و توضیح دهیم تا دوستان راحت‌تر بدانند چی به چی هست!

به طور کلی آثار برندون سندرسون به دو بخش تقسیم می‌شود :کازمیر و غیرکازمیر
آثار کازمیر همگی در یک کهکشان (به نام کازمیر) رخ می‌دهند، اما هر مجوعه در سیاره‌ای متفاوت. در این داستان‌ها قوانین کلی حاکم بر سیستم جادویی دنیاها یکسان بوده و با این حال هر کدام ویژگی‌های خاص خودشان را دارند. همچنین یک‌سری از شخصیت‌ها در چندین سیاره‌ی مختلف دیده شده و درنتیجه در بیش از یک مجموعه حضور دارند. سندرسون با خلق این کهکشان، به صورت کلی اثری عظیم ساخته که شاید نمونه‌اش در کم‌تر آثاری دیده شده باشد، اما در عین حال هر مجموعه به گونه‌ای نوشته شده است که بتوان بدون خواندن کل داستان‌های کازمیر هم آن‌ها را فهمید و ازشان لذت برد؛ هرچند طبیعتاً هر کس آثار بیشتری را از کازمیر مطالعه کند، متوجه نکات ریزتر و بیشتری خواهد شد و به طبع لذت بیشتری نیز خواهد برد.
این آثار عبارتند از :
کتاب Elantris
مجموعه‌ی Mistborn
کتاب Warbreaker
مجموعه‌ی Whitesand
کتاب Arcanum Unbounded (حاوی داستان‌های کوتاهی که در دنیاهای مختلف کازمیر نوشته شده‌اند.)
مجموعه‌ی The Stormlight Archive

برندان سندرسون

این مجموعه‌ها همانطور که گفته شد، به گونه‌ای نوشته شده‌اند که به تنهایی نیز قابل فهم باشند و به همین دلیل می‌توان به هر ترتیبی آن‌ها را خواند، با این حال ترجیحاً بهتر است که مجموعه‌ی میست‌بورن قبل از استورم‌لایت خوانده شود.

آثار غیرکازمیر سندرسون، داستان‌ها و مجموعه‌هایی جدا از یکدیگر می‌باشند (یعنی برخلاف کازمیر، اتفاقات آن‌ها در یک جهان رخ نمی‌دهد و ارتباطی با هم ندارند) و عبارتند از :
داستان کوتاه Firstborn
داستان کوتاه Perfect State
داستان کوتاه Snapshot
مجموعه‌ی Legion
مجموعه‌ی The Reckoners
مجموعه‌ی Cytoverse
کتاب Rithmatist
مجموعه‌ی Alcatraz Versus the Evil Librarians

این کارها را نیز می‌توان به هر ترتیبی خواند و فرقی نمی‌کند.

آخرین نکته‌ی جالب درمورد کارهای سندرسون این می‌باشد که در اکثر داستان‌های او شاهد ترکیبی از المان‌های هر دو ژانر فانتزی و علمی تخیلی به شیوه‌ای کم‌نظیر می‌باشیم، بدین صورت که در داستان‌های کازمیر کفه‌ی ترازو به سمت جادو و فانتزی و در داستان‌های غیرکازمیر بیشتر به سمت جنبه‌های علمی تخیلی می‌چربد.

سامان (ادمین نشریه)

مترجم کتاب های فانتزی - عاشق فیلم و سریال و کتاب

2 دیدگاه

  1. عالی بود, بی صبرانه منتظر ترجمه تمام کتاب هاش، از نشریه شهر هستم ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا